Axel von Matern
Arbete
Arrow down

Med konceptet ”Krafter utöver det vanliga” visade vi hur Unionens medlemmar får superkrafter. På jobbet… När det blir medlemmar i Unionen. Det blev en tydlig symbol för styrkan i att vara många och för allt stöd som medlemskapet ger arbetslivet.

Under tio år tog jag fram den grafiska inramningen av Folkoperans, dess webb och operaproduktioner. Bland uppsättningarna fanns Don Giovanni i regi av Peter Stormare, Carmen i regi av Staffan Valdemar Holm, Figaros bröllop, Barberaren i Sevilla och Marie Antoinette av Claes Fellbom.

För att prata om inkomstförsäkring lyfte vi det som väl var årets frukt 2025… ”Schyssta bananer!” och ”Rutten ekonomi på jobbet?” blev budskapen, visualiserat genom att låta färska… ruttna. Med hiphoplåt, print, radio, poddar, DOOH, YouTube och Stories.

Guld för bästa annons på Inhouse. Nominerad för bästa annons Publishingpriset 2025.

Kampanjen tog avstamp i den oro som kan uppstå när jobbet plötsligt känns osäkert, och visade hur Unionens inkomstförsäkring skapar trygghet i den situationen. Den syntes i tunnelbanan, på digitala utomhustavlor, i Play och i radio/poddar.

Guld Publishingpriset

Under tio år arbetade jag med Stockholms Konserthus och deras grafiska uttryck. Bland annat stod jag bakom den visuella inramningen av Tonsättarfestivalen 1999.

För att lyfta Unionens rådgivning använde vi digitala utomhustavlor på ett lekfullt sätt. Budskapet byggde på enkla frågor som ”Pressad på jobbet?”, ”Skakigt på jobbet?” eller ”Knackigt på jobbet?” – där själva tavlan reagerade visuellt: en person pressades mot glaset, hela skylten började skaka eller glaset såg ut att spricka. Ett oväntat sätt att få folk att stanna upp och samtidigt visa att det alltid finns stöd att få från Unionen.

Har arbetat med webben sedan den allra första tiden. Både med egna kunder och som underleverantör. Här ett exempel för Riksantikvarieämbetet.

Sommarkampanjen påminde om att vara ledig när man är ledig. Med jobbmobilen som den stora boven. Genom att låta en person gestalta mobilen visade vi hur störig den kan vara, och återanvände vår omtalade ljudspot som ingen kunde ignorera. Kampanjen rullade i SoMe, på YouTube och Play i korta format, och kompletterades med en kampanjsida fylld med quiz, tips och medlemsnytta.